fbpx skip to Main Content
Menu

A drámaírás „külső és belső kényeszer”

Pintér Béla és Társulata immáron húsz éve a magyar színházművészet egyik legizgalmasabb formációja. A társadalom aktuális és akut visszásságait sajátos drámai eszköztárral tükröző darabjait évadról évadra közönségsiker kíséri. Maga a névadó, Pintér Béla színházcsináló a csapat vezetője, a darabok írója, rendezője és színész egyben. Vele beszélgetek. Bőven van miről… Indul a társulat 21. évadja. Milyen változást, újdonságot hoz a társulat életébe? A repertoárban nem lesz változás. Szeptembertől júniusig a Szkénében, a Fészek Művészklubban, az UP Újpesti Rendezvénytérben és a Katona…

Tovább

Ha Anyának a szeme sem áll jól (Jász Annamária kritikája)

Ha Pintér Béla új előadással jelentkezik, az kitüntetett figyelmet érdemel, lévén szó a független színházi szcéna egyik legjelentősebb alkotójáról – emiatt persze az elvárások is felfokozottak a nézők és a kritika részéről. Ezek egy része az aktuális társadalmi-politikai problémák felvetésére irányul, a magyar közönség eléggé kiéhezett ezekre, a jelenlegi kultúrpolitikai helyzet pedig elég magasra dobta a labdát. Pintér Béla és Társulata ezt ezúttal nem csapta le, annak ellenére, hogy érintettek – akadnak azért vicces aktuálpolitikai kiszólások az A38-on bulizó Rogán…

Tovább

Pintér Béla köszöni, jól van (Török Ákos kritikája)

Az Anyaszemefénye előadásában Pintér ismét régi erényeit csillogtatja, miközben újakat is csatasorba állít. A háborús szóhasználat nagyon is aktuális volt (most is az), amikor a függetlenek egyik  zászlóshajója, a kőszínházi repertoárt produkáló Pintér Béla és Társulata bemutatta az Anyaszemefényét. A kormányról ugyanis nem sokkal ezelőtt szivárgott ki, hogy olyan törvénytervezetet készül benyújtani, ami ellehetetlenítené a függetleneket, vagy legalábbis törvény szintjén levenné róluk a kezét. Ráadásul az állam az általa is támogatott kőszínházaknál az igazgató kinevezésébe is beleszólást kért, illetve a tervezet…

Tovább

Pintér és ami mögötte van (Kállai Katalin kritikája)

Pintér zenei idézetekre énekelt szövege önmagát teszi idézőjelbe, miközben neki magának látnivalóan elege van az idézőjelekből. (lényegében véve spoilert tartalmaz) A rosszakarat, az idiotizmus gőgje már a valóságban, az előadás előtt megkezdődik, hogy aztán a színpadon koncentrálódjon az emberi mocsok. Pintér Béla és Társulata ezúttal a tévéshow-k kulisszái mögé visz el, egy lebutított celebtévé körülrajongott világát mutatja. És ami mögötte van. A félolasz sztárműsorvezető, Brigitta (alias Brunella) története egy megcsalásos sztorival kezdődik, ahol kívülállóként a békítő fél szerepében tetszeleg, hogy…

Tovább

Adásveszély (Gabnai Katalin kritikája)

Van szakítás, van összeborulás, hol itt, hol ott, s van baj, nem is kicsi, olyan célra tartó dramaturgiával összerakva, mint amivel a vásári képmutogatók éltek valaha. Nem először érzem, hogy Pintér Béla alkotói tehetségének alapja leginkább a népművészekével rokonítható. De ez soha nem azért jutott eszembe, mert a színészként és táncosként is kiváló író-rendező egy-egy előadásában néptáncos elemekkel vagy népdalokkal találkoztam volt. Pintér teátrális erejének működése inkább a népi iparművészet vagy a népi építészet mestereinek munkamódszerére hasonlít. Miközben „summáját írja”…

Tovább

Bevált recept (B. Kiss Csaba kritikája)

Jól ismert hozzávalók, megszokott fűszerezés: Pintér Béla újra a bevált receptből főzött. A minap szerkesztőségünk karácsonyi összejövetelén említettem, hogy vasárnap Pintér Béla legújabb bemutatójára megyek. Nálam majd’ egy évtizeddel fiatalabb kollégám erre úgy reagált, ő még nem látott Pintér Bélától és Társulatától egyetlen előadást sem, méghozzá dacból, mert bárhova megy, mindenhol Pintér Bélát hájpolják, és már elege van ebből. Elsőre furcsálltam a dolgot, hiszen én 2006-ban láttam életem első Pintér-előadását (az Anyám orrát), amikor a független szcénában még a Krétakör volt…

Tovább

Ki nyer holnap? (Fáy Miklós kritikája)

Bemondják, hogy Nagy Ervin hangszalagjai rettenetes állapotban vannak, és még nem tudni, hogy ez már az előadás része, vagy tényleg, mindenesetre van, aki nevet ezen is egy kicsit. Aztán fél perc múlva kiderül, hogy ezen pont nincs mit nevetni, tényleg rekedt a színész, és ez nem csak olyan átlag probléma, rekedt, hát rekedt, mert most énekelnie kell. Neki is, a többieknek is. Szinte végigéneklik az új Pintér Béla-darabot, ha jól számolom, csak Bach és Vivaldi zenékkel, és kétszer megszólal Mahler,…

Tovább

Amikor az Isten süketnéma lesz (Kutszegi Csaba kritikája)

…orbitális, operába illő indulatok csapnak össze, miközben a nyelvhasználat triviális, és a „drámai hősök” emberi kisszerűsége a hétköznapiságba húz vissza. Ha bulvárhírt kellene adnom az új Pintér Béla-bemutatóról, azt írnám: Pintér színházcsinálói tevékenysége csúcsain tündököl folyamatosan, de láthatóan nagyon rossz kedve van. Ez utóbbit a darab vége miatt gondolom, melynek történéseit természetesen nem árulom el, hadd vágja képen a befejezés az előadásra a premier után gyanútlanul betérő nézőt (is). A „zenedráma” műfaji meghatározással bíró opus furcsa kortárs opera, amennyire kortárs,…

Tovább

Kocsis Máté idomított macskája épp csak beköszön Pintér Béláékhoz (Kovács Bálint kritikája)

Pintér Béla a magyar színháznak nemcsak az egyik legtehetségesebb, hanem az egyik „legbátrabb” alkotója is, már amennyiben bátorságnak nevezzük, ha valaki kimondja a saját véleményét, nyíltan reagál a politikusok nyilvánvalóan rossz ötleteire – legutóbb például arra, hogy a kormány nyílegyenesen visszavitte volna a kultúrpolitikát a kádári diktatúra elvei közé –, és még az előadásaiban sem csak egy újabb III. Richárddal kíván a bennünket körülvevő viszonyokról beszélni. Aki kiáll több ezer ember elé, és azt mondja: „A színház kritikus, vagy kurva unalmas és hazudik.”…

Tovább

Szerepátvételek februárban

Pintér Béla külföldi vendégrendezése miatt az alábbi szerepátvételekre kerül sor februárban: - A 42. hétben Pintér Béla szerepét Takács Géza veszi át február 13-án és 14-én; - a Szívszakadtigban Pintér Béla szerepét Jankovics Péter veszi át február 15-én, 16-án és 17-én. A többi februári előadásunk változatlan szereposztásban lesz látható.

Tovább
Back To Top

Márciusi és áprilisi jegyek már kaphatók!